Usability staat voor het toepassen van ease of use (gebruiksgemak). Usability voor webshops heeft alles te maken met hoe gebruikers omgaan met applicaties en specifiek met de User Interface (de grafische 'voorkant' van de webshop).


"Een goede usability zorgt voor een hogere conversie."


15 Usability regels


1. Vermijd introductiepagina's

Introductiepagina's zoals leuke filmpjes en animaties, voegen vaak weinig toe aan de communicatieve kracht van de webshop: de consument wilt direct vinden waar hij of zij naar op zoek is.


2. Conversiedoelen weergeven

Zorg dat de conversiedoelen altijd een prominente plaats op de pagina hebben. Hierdoor kan de bezoeker door de webwinkel gestuurd worden naar het gewenste conversiedoel.


3. Toon de webpagina altijd binnen 7 seconden

Een gemiddelde bezoeker is ongeduldig en klikt de pagina weg als de laadtijd te traag is. Dit heeft invloed op het weigeringspercentage. Een snelle webserver voor specifieke webshopomgevingen is dan ook erg belangrijk.


4. Plaats een pay-off of de USP's op de homepage

Een effectieve homepage communiceert in 1 oogopslag wat de webshop te bieden heeft.


5. Plaats alleen het hoognodige op de homepage

Bied niet alles aan op de homepage. Voor een webshop geldt dat je niet meer dan 6 van de belangrijkste items op de homepage uitlicht. Plaats een representatieve selectie van het assortiment op de homepage. Zo krijgt de bezoeker een goed beeld van de breedte en diepte van het assortiment.


6. Zorg dat de homepage actueel is

Het plaatsen van nieuwsitems geeft blijk van de actualiteit. Zo weten bezoekers dat de webshop actief is. Daarnaast levert het terugkerend bezoek (retentie) op.


7. Geef eerst, vraag daarna

Zorg dat de bezoeker eerst een indicatie krijgt van de prijs en geef genoeg informatie over de vervolgstappen voordat de klant zijn of haar persoonlijke gegevens moet invullen.


8. Hanteer een vaste, conventionele navigatiestructuur

Mensen bezoeken vele websites en webshops. Op basis van hun ervaringen bouwen zij een mentaal model op. Dat maakt het verstandig om de meest populaire structuur aan te bieden:

  • Bedrijfslogo: links bovenin
  • Hoofdnavigatie: linkerkolom
  • Plaats elementen volgens de hiërarchie van boven naar beneden (belangrijk naar minder belangrijk)
  • Subnavigatie: linkerkolom, gecombineerd met de hoofdnavigatie
  • Ondersteunenende websitenavigatie: horizontaal of rechterkolom
  • Content / producten: midden
  • Conversiedoelen: midden of rechterkolom
  • Gerelateerde informatie: rechterkolom

9. Voorkom zoveel mogelijk het gebruik van pop-up's

Vaak ergeren bezoekers zich aan pop-up's. Pop-up's worden over het algemeen geassocieerd met reclame en daardoor vaak weggeklikt. Daarnaast blokkeren de meeste nieuwe browsers pop-ups automatisch.


10. Communiceer een helder stappenplan

Zorg er voor dat de bezoeker een idee krijgt van de stappen die hij of zij zal doorlopen. Communiceer daarbij meer dan stap 1, stap 2 en stap 3 etc. Zorg dat de bezoeker weet wat hij in de verschillende stappen kan verwachten: winkelmandje, gegevens invullen, betalen en aflveren etc.


11. Zorg dat de homepage significant verschilt van de rest

Bezoekers gebruiken de homepage vaak als oriëntatiemiddel. Dat is een van de redenen voor het veelvuldig gebruik van de back-knop. Zorg dat alle conversiedoelen aanwezig zijn op de homepage en houd rekening met nieuwe en terugkerende bezoekers.


12. Plaats de hoofdnavigatie links of bovenin

De meeste gebruikers verwachten de hoofdnavigatie in het linkerkolom aangezien men van links naar rechts en van boven naar beneden leest.


13. Gebruik triggers en geen banners

Bezoekers van een webwinkel associëren banners met reclame-uitingen en niet met de content van de webwinkel. Een trigger bestaat uit een niet-geanimeerde illustratie, een korte koptekst en een korte ondertekst.


14. Zorg voor een optimale leesbaarheid

De tekst in de navigatie en de content dient op zijn minst lettergrootte 9pt te hebben (liever 10pt). Bovendien moet deze goed contrasteren met de achtergrond. Zorg ook voor een ruime regelafstand en letterspatiëring. Daarnaast kunt u tekst goed leesbaar maken door deze onder te verdelen in korte paragrafen met kopteksten.


15. Gebruik zoveel mogelijk subkopjes en bullets

Subkopjes en bullets stellen de gebruiker in staat om snel een tekst op relevantie te scannen. Pas als de gebruiker geïnteresseerd is zal hij of zij bereid zijn om meer tekst te lezen.