Conversie optimalisatie webshop

Conversie betekent het omzetten van een sitebezoeker naar een bepaald conversiedoel; bijvoorbeeld een bestelling of betaling. Door het goed afstemmen van het design en de stuctuur op gebruikersgedrag kunnen we de conversie optimaliseren.

Ga naar usability design


"Conversie betekent het omzetten van een websitebezoeker naar een bepaald conversiedoel,
een online betaling. "


Conversiedoelen

JBOMedia houdt zich bezig met het ontwikkelen van webwinkels.
De gangbare conversiedoelen voor online verkopen zijn:

  • Online betaling
  • Offerte aanvraag
  • Nieuwsbrief aanvraag
  • Contactverzoek

Door het implementeren van conversiedoelen is het mogelijk te meten in hoeverre bezoekers en verkeersbronnen bijdragen aan de doelen.

Ga naar Google Analytics configuratie


Conversieratio (CR)

Dit is het percentage bezoekers dat overgaat tot het gewenste conversiedoel. De conversieratio is een KPI (key performance index) voor elke webshop. Deze ratio beschrijft namelijk in 1 cijfer de effectiviteit van de webshop. Het beschrijft de kracht om oriënterende bezoekers om te zetten naar kopende klanten.

Gemiddelde conversieratio
Schrik niet. De gemiddelde conversieratio van webwinkels ligt tussen de 1,5% en de 2%. Dat klinkt heel laag, want het houdt in dat bijna 98% van de bezoekers niet overgaat tot het gewenste doel. Daarentegen betekent een stijging van 2% naar 3% wel een groei van 50%.

Belangrijke vragen die u moet stellen als u een hogere  conversieratio wilt bereiken

  • Wat zijn de verwachtingen van mijn doelgroep?
  • Welke zoekwoorden gebruikt mijn doelgroep?
  • Is er afstemming tussen mijn design en de structuur van het zoekgedrag?
  • Past mijn design bij de conversiedoelen?

Ga naar Google Analytics configuratie


Google Analytics, conversieratio per verkeersbron.

Google Analytics Conversieratio per verkeersbron